סיפורו של דספרו

מבין סופרי הילדים והנוער החיים היום, קייט די-קמילו היא הסופרת האהובה עלי ביותר. אני מודעת לכך שיש הסבורים שספריה קשים מדי, אפלים מדי מבחינה רגשית. קשה לי לקבל את זה, ולו מהסיבה הפשוטה שהחיים חושפים גם את הילדים המוגנים ביותר (אלה שלנו?) לחוויות ולרגשות קשים יותר. תמיד. והספרות ביכולתה לעבד את הרגשות האלה, לתת להם פשר. אני לא מאמינה בספרות ילדים ורדרדה, בהכרח בסופים טובים, אף שאני נכנעת לזה בינתיים – גם בספרי וגם בספרים שאני מוציאה לאור.

המלצת השבוע מוקדשת ל"סיפורו של דספרו": סיפור אגדה נפלא, שמעורר פחות התנגדות (במבוגרים, כמובן) לעומת "המסע המופלא של אדוארד טולין", שגם אליו אתייחס בשבועות הקרובים. הספר יצא בסדרת "מרגנית" הוותיקה של זמורה ביתן, בעריכתה של יעל מולצ'דסקי.

"סיפורו של דספרו" מתאים לילדים מכיתה ג'-ד' ומעלה, והוא דוגמה די נדירה למה שצריך להוציא לאור בעיני לגיל הזה, ואפילו לאופן שבו ספר כזה צריך להיראות – איורים נפלאים של טימותי בזיל ארינג, בשחור-לבן קודרים, ותרגום של שאול לוין מאנגלית, שמצליח להעביר את ההומור והכאב וההבחנות הדקות של המספרת. בהקדשה לספר כותבת הסופרת: "ללוק, שביקש סיפור על גיבור לא סביר". ואכן, זה מה שהגישה די-קמילו לקוראים – סיפור נפלא על גיבור לא סביר, עכבר, קטן, חולני, ובעצם חריג גם בקהילת העכברים, שיוצא להציל את אהובתו הנסיכה מעולם הביבים. עולם חשוך ומצחין הנתון לשליטתם הבלעדית של העכברושים. ואיך הוא עושה את זה? בעזרת אהבה, אומץ לב, חוט ומחט.

העלילה שואבת מעולם האגדות: יש בה גיבור ונסיכה, כאמור, יש רשעים גמורים, אבל יש גם דמויות טרגיות, ובראשם העכברוש קיארוסקורו והילדה מיגרי סאו, שאוזניה נראות כמו פרחי כרובית מרוב שחבטו בהן. וישנה גם מספרת נהדרת, ייחודית, שמצליחה להאיר את כל מה שעשוי להיעלם מעיני הקוראים, ולא מהססת לספר להם על משמעות החיים, שמשתנה, גם בספר הזה, מאדם לאדם, מדמות לדמות.

היא כמעט קוראת אותם לסדר בפניות חוזרות ונשנות שמתחילות כך: "קורא", היא כותבת שוב ושוב, כמעט נוזפת לפעמים. "דע לך", היא מאירה, למשל, "שגורל מעניין (לפעמים הוא צופן בחובו עכברושים, לפעמים לא) מצפה כמעט לכל מי שאינו הולך בתלם, אם הוא עכבר ואם הוא לא". ובהקשר הזה צריך להדגיש: חבל שהמתרגם בחר בפנייה "קורא" והתעלם מן הבנות. ספרות הילדים, אולי יותר מכל אמנות אחרת, בהחלט חייבת לחתור תחת הנטייה הזכרית של השפה העברית.
"סיפורו של דספרו" מאת קייט די-קמילו. מאנגלית: שאול לוין. הוצאת זמורה ביתן. לבני 9 ומעלה

מחשבה אחת על “סיפורו של דספרו

כתיבת תגובה